Ринок фіскального обладнання: очікування та реальність - Exellio
ГоловнаМатеріалиРинок фіскального обладнання: очікування та реальність

Ринок фіскального обладнання: очікування та реальність

Програмний РРО ніколи не буде бесплатним і дешевшим за класичний. Інтерв’ю провідного експерта-аналітика з досвідом роботи в сфері фіскального обладання понад 12 років Владислава Шмиговатого.

Які прогнози щодо касових апаратів, враховуючи появу пРРО? Чи є в них майбутнє?

Ринок касових апаратів і фіскальних реєстраторів різний, не дивлячись на те, що вони виконують одну й ту саму функцію. Оскільки призначені для різних користувачів. В залежності від інформаційної (IT) структури та від рівня автоматизації торгової точки. Не всюди, де стоїть фіскальний реєстратор, впорається касовий апарат. Відповідно, не завжди там, де встановлений касовий апарат, буде доречний фіскальний реєстратор. 

Якщо говорити про ситуацію щодо класичних РРО загалом, то вони нікуди не зникнуть. Майбутнє в них є. Попит на них як був, так і залишається. Попри активне розповсюдження чуток, що програмні РРО здатні їх повністю замінити, насправді це неможливо. Програмний РРО не може всюди працювати і не всім це зручно. Звісно, перерозподіл ринку відбудеться й пРРО відберуть частку ринку, яку раніше займали класичні РРО. Зокрема, найбільші сегменти, в яких очікується перехід від класичних РРО до програмних – це інтернет-торгівля, дистанційна освіта та консалтинг, платіжні послуги.

Минуло більше півроку як діють пРРО. Яка ситуація сьогодні на ринку? Який відсотковий розподіл користувачів?

Класичні РРО однозначно залишаться, оскільки людям досі потрібні чеки. Як документ чек сьогодні котується. Наскільки зменшиться в цифрах ринок касових апаратів і фіскальних реєстраторів з появою програмних РРО зараз важко сказати, оскільки офіційної статистики поки що немає.

В офлайновій роздрібній торгівлі однозначно продовжиться застосування класичних РРО, тому що в цій сфері це зручніше, а також тому, що пРРО не забезпечує необхідної швидкості роботи. Досі існують технологічні прогалини, які унеможливлюють роботу пРРО в разі виникнення проблем з інтернет-з’єднанням, а також відсутня усталена нормативна база. За задумом, у програмному реєстраторі мав бути реалізований режим офлайну, коли немає постійного (стабільного) інтернет-зв’язку із фіскальним сервером контролюючого органу. Такий механізм у випадку з пРРО є абсурдним. Він відкриває занадто багато шляхів для маніпуляцій. Тому роздрібні мережі на такий ризик не підуть. Принаймні найближчим часом, поки це питання не врегульовано.

У чому, так би мовити, основні “суперечності” між класичними та програмними РРО?

Існує думка, що пРРО – це своєрідна панацея або дуже дешеве (практично безкоштовне) рішення для фіскалізації. На жаль, це неправда та маніпуляція. Якщо взяти цифри та підрахувати вартість касового апарата чи фіскального реєстратора та вартість пРРО, тут працює дуже проста арифметика. Програмне забезпечення, що реалізує функції пРРО завжди платне, адже будь-яка розробка програмного забезпечення потребує вкладень – жоден програміст або софтверна компанія не робитиме безкоштовний продукт. Який в цьому сенс? Навіть якщо просто порахувати щомісячну вартість володіння новим касовим апаратом (з урахуванням сервісного обслуговування, витратних матеріалів тощо) впродовж всього строку експлуатації та порівняти з щомісячною абонплатою за користування пРРО, то загальна вартість останнього буде вищою. Програмний РРО ніколи не буде бесплатним і дешевшим за класичний. Можливо, за такою ж самою ціною, але не дешевше.

Можна припустити “вигідне” використання пРРО для того, щоб отримати можливість для деяких маніпуляцій, адже зараз створити власний пРРО може будь-хто, при цьому такий пРРО не проходить жодних експертиз та може містити будь-які механізми для спотворення інформації. Втім, це вже відповідальність контролюючих органів, які, ймовірно, обов’язково скористаються недосконалістю нормативною бази при проведенні перевірок.

Що стосується нібито безкоштовного пРРО, розробленого державною податковою службою – його існування декларується але, на жаль, цей продукт, як і будь-який інший програмний продукт, розроблений держаними структурами, не придатний для застосування. Тож безкоштовних функціональних продуктів не існує.

Стосовно всіх РРО в Україні наявна законодавча недосконалість. На даний час відповідальність за неправильне використання пРРО досить віртуальна. Якщо подивитись на Закон Про застосування РРО, то практично всі штрафи прописані під застосування до користувачів класичних РРО. У той час для пРРО існує велика кількість прогалин. Зокрема, за законом відповідальність за одні й ті самі порушення для користувачів пРРО та класичних різна. Це наводить на думку про певну політичну гру.

На жаль, такі нечесні правила гри призводять до того, що користування програмними РРО вигідне для уникнення перевірок та ухилення від сплати податків. Через те, що такі вразливі моменти закладені в самому законі й тут ми безсилі. Сучасною мовою це називається “оптимізація” оподаткування”, а насправді – шахрайство.

Для пРРО немає якихось особливих умов для опломбування, для виконання фіскальних функцій. Навіть якщо вони найближчим часом з’являться, все одно немає процедури перевірки програмних РРО на відповідність цим функціям. Тож, на сьогодні жоден пРРО не проходить будь-якого етапу перевірки з встановлених для класичних РРО. Якщо апаратні реєстратори підлягають декільком стадіям випробування: отримання свідоцтва Національного банку, сертифікату відповідності, позитивного рішення державної комісії про дотримання фіска  льних функцій тощо. Для пРРО всі ці елементи відсутні. Тобто, будь-хто може взяти публічний протокол і написати під себе програму, заклавши туди будь-які функції вразливості, та спокійно користуватись (читайте – спотворювати дані ще на етапі їх створення). Крім того, у самому Законі про застосування РРО закладена велика кількість вразливостей програмного реєстратора. 

На фоні таких “пільг” для пРРО та їх користувачів, звичайно, класичні реєстратори виглядають нецікаво. Нині класичними РРО користуються майже всі ритейлери та переважна більшість фармацевтичних мереж. У той самий час більшість інтернет-торговців і платіжні послуги переходять на програмні РРО. Зі зрозумілих причин – оптимізація оподаткування та приховування руху грошей. Для інтернет-торгівлі, за виключенням вищезгаданих складових, це, як мінімум, спрощує доставку розрахункового документу (фіскального чека) користувачу в момент оплати. 

Що чутно в професійних колах про графік фіскалізації? Чи можливе чергове відтермінування?

Це малоймовірно. Але в Україні все несподівано, тому тут прогнозувати ніхто нічого не береться. Навряд чи уряд вкотре піде на відтермінування фіскалізації. Всі ці маніпуляції ФОПів, залякування касовими апаратами чи скаженими штрафами – ніщо інше, ніж намагання вплинути на свідомість підприємців та громадськості в цілому. Якщо послухати промови активістів “SaveФОП”, то зрозуміло, що це добре організований рух з професійно розробленою пропагандиською кампанією, який “вливає” у вуха людей, які навіть не намагалися розібратися в цій темі, вигідну їм інформацію. Люди вірять тому, що розповідає сарафанне радіо та показують теленовини, а перевіряти таку інформацію ніхто не буде. Тут головне – налякати.

Зрозуміло, чому такий рух має місце – в країні засилля контрабанди , ніхто не бажає це “світити”, сплачувати податки та “обілятись”. Навряд чи у продавців численних речових ринків України наявні бодай якісь документи на товар.

Тож не секрет, що пРРО лобіюється. Навмисно чи ні, для розробки нових версій програмного забезпечення для класичних РРО створюються перепони. Наприклад, досить часто (та досить нерозумно) змінюються нормативні документи: форма чека, вимоги до обліку та продажу підакцизних товарів тощо. Зрозуміло, що будь-які зміни вимагають від виробників класичних РРО змінювати програмне забезпечення, відповідно, вносити його до Державного реєстру РРО, перед цим пройшовши всі етапи відповідних перевірок та експертиз. Тобто, починається робота, а в той самий час виходить вже нова нормативна база. І так кілька разів поспіль. Грубо кажучи, поки ти проходиш експертизу, на тебе чекають вже нові вимоги і треба все робити з початку… Коли один за одним виходять зміни до Положення про форму і зміст розрахункових документів і треба змінювати форми чеків з катастрофічною швидкістю – це створює додаткову напругу й навантаження. Як в таких умовах створювати нові версії внутрішнього програмного забезпечення РРО ніхто не знає. Скоріш за все, це гіперактивність окремих можновладців, ніж чийсь злий намір, але недалекоглядність чиновників, звичайно, пригнічує.

Читати також