Інтернет-торгівля за новими правилами: як та коли формувати обов'язковий чек? - exellio
ГоловнаМатеріалиІнтернет-торгівля за новими правилами: як та коли формувати обов’язковий чек?
Інтернет-торгівля: за новими правилами: як та коли формувати обов'язковий чек? - Екселліо

Інтернет-торгівля за новими правилами: як та коли формувати обов’язковий чек?

19.01.2022 Час для читання:4 хвилини

Багато років інтернет-торгівля жила собі спокійно без РРО і все, чого вимагав покупець – якнайшвидше отримати куплений товар або скористатися придбаною послугою. З 1 січня 2022 року все змінилося, адже РРО стали обов’язковими для суб’єктів господарювання, які займаються онлайн-торгівлею товарами. Ми зібрали разом відповіді на всі ваші болючі запитання з детальними поясненнями. 

Що змінилось для інтернет-магазинів та покупців:

Ідея нововведення полягає в тому, що у покупця тепер має бути документ – фіскальний чек, який є доказом придбання товару на випадок повернення, обміну чи компенсації шкоди, завданої використанням товару. І саме РРО є тим  пристроєм, який фіксує факт продажу товару. 

Іншими словами, для споживача фіскальний чек – це підтвердження оплати та незаперечний доказ покупки певного товара у конкретного продавця, для суб’єкта господарювання (торговця) – основа для податкової звітності. Такі зміни, за задумом уряду, мають зменшити частку тіньового бізнесу в країні. 

У разі необхідності споживач може знайти та перевірити фіскальний чек в електронному кабінеті платника податків.

Отже, ст. 3 Закону “Про застосування РРО” (№265) стверджує, що “суб’єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов’язані (…) видавати особі, яка отримує або повертає товар, отримує послугу або відмовляється від неї, включаючи ті, замовлення або оплата яких здійснюється з використанням мережі Інтернет, при отриманні товарів (послуг) в обов’язковому порядку розрахунковий документ встановленої форми на повну суму проведеної операції;  

Визначення платіжного засобу вказано у Законі “Про платіжні системи та переказ коштів в Україні” (№ 2346): ст.14 “Електронний платіжний засіб може існувати в будь-якій формі, на будь-якому носії, що дає змогу зберігати інформацію, необхідну для ініціювання електронного переказу”.

Способи передачі чека покупцю: законодавчі норми та реальність

Згідно нового законодавства, покупцю разом з товаром обов’язково треба надати фіскальний чек. Теоретично зробити це можна наступним чином: 

  1. Надіслати паперовий чек поштою (апаратний РРО). Це довго, але надійно;
  2. Відправити електронний чек на емейл (або будь-який доступний месенджер) клієнта. Це набагато швидший спосіб, проте ніхто не дає гарантії, що споживач його таки отримає (програмні  РРО досі не досконалі). 

Однак на практиці цей момент викликає певні занепокоєння у власників інтернет-магазинів, оскільки на сьогодні досі немає чіткого розуміння щодо: а) у який момент треба формувати чек? б) яким чином надати чек покупцю?

Це здебільшого обумовлене тим, що інтернет-продавці не мають живого контакта з клієнтом і товар доставляється споживачу різними способами (поштові послуги, кур’єрська доставка, самовивіз тощо). До того ж, покупець у будь-який момент може передумати та повернути товар – наприклад, переглянувши його одразу на пошті. 

Крім того, існує також продаж послуг, коли передача взагалі відбувається суто в інтернеті. Наприклад, купуючи навчальний онлайн-курс, клієнт просто отримує код доступу до матеріалів на свій емейл або в мессенджер, і все. 

Тож треба чітко розрізняти торгівлю товарами та послугами.

Варіантів прийняти оплату за товар у підприємця багато: готівкою кур’єру під час отримання замовлення, накладеним платежем у відділенні перевізника, платіжними картками на сайті (через платіжні системи на кшталт Liqpay) або через POS-термінал, якщо людина сплачує покупку в точці видачі. 

Коли формувати чек РРО?

У більшості випадків спочатку відбувається оплата товару і саме в цей момент треба друкувати чек –  хвилина в хвилину (!), аби не була порушена розрахункова операція. Потім ви можете зберігати його та видати разом із товаром. 

Якщо замовлений товар доставляється кур’єром та оплата відбувається “у дверях”, то фіскальний чек має бути сформований також на місці. Для таких випадків РРО треба зареєструвати на кур’єра. Тобто у разі розрахунку готівкою не можна заздалегідь надрукувати фіскальний чек в офісі та привезти його з собою. Для оплати карткою на місці, наприклад, за доставку піци, у кур’єра має бути портативні РРО та POS-термінал.

Якщо оплата прийшла в неробочий час, то чек треба надрукувати  наступного робочого дня при відкритті зміни (не пізніше). Тобто гроші мають бути оприбутковані в той день, коли вони прийшли. Простіше кажучи, усі процеси прив’язані до робочих днів і якщо ви касу не відкривали, то і гроші не отримали. 

Викликає хвилювання ситуація, коли людина повертає товар (особливо на пошті, коли товар переглянули та він не підійшов), а факт продажу вже зареєстрований через РРО. Нічого страшного – у таких випадках правильно буде одразу видати чек та якщо товар не підійшов, зробити повернення (чек повернення).

РРО/пРРО у разі надання послуг:

Інша справа з онлайн-оплатою послуг – програмного забезпечення, подарункових сертифікатів, навчальних курсів тощо. Під час реалізації послуг, які надаються споживачеві наживо або онлайн (наприклад, навчальні модулі) за умови дистанційної оплати (шляхом застосування інтернет-еквайрингу  через платіжні системи LiqPay, WayForPay, Portmone і т.п. чи інтернет-банкінгу) за них, ФОП-платники єдиного податку, що обліковуються на 2-3 групах, мають право на звільнення від використання РРО/пРРО на підставі п. 14. ст. 9 Закону “Про застосування РРО” , яка зазначає, що “РРО/ПРРО не застосовуються при здійсненні розрахунків за послуги у разі проведення таких розрахунків виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів”. 

Оплата через термінал за допомогою картки:

Якщо клієнт оплачує товар через термінал, який належить підприємцю-ФОПу 2-4 групи, треба використовувати РРО. У чеках, які надає РРО при прийомі банківських карток, має бути вказана форма оплати (наприклад, “картка”).

Тож усі покупки товарів, здійснені через системи онлайн-платежів, також потрібно проводити через РРО, оскільки незважаючи на те, що гроші підприємцю «падають» безпосередньо на розрахунковий рахунок, за законом, такі розрахунки прирівнюються до готівки – Постанова Нацбанку №705 «Про здійснення операцій з використанням електронних платіжних засобів»

У разі, якщо розрахунок проводиться через касу банку, така розрахункова операція не вважається готівковою й проводити її через РРО не треба.

Чи має продавець видавати чек, якщо товар оплачується в поштовому відділенні під час отримання?

При отриманні оплати на свій поточний рахунок через деякі платіжні системи інтернет-магазин не приймає від покупця ані готівкових, ані платіжних карток. Їх приймає платіжна організація від свого імені. Інтернет-магазин отримує безготівкові грошові кошти на свій поточний рахунок, тому розрахункова операція в розумінні Закону «Про застосування РРО» в інтернет-магазині відсутня. Отже обов’язку застосування РРО в цьому випадку немає. Продавець може вкласти в посилку лише товарний чек або інший документ, що засвідчує передачу товару та його вартість.

Все це законодавчо прописано для того, аби покупець, отримавши своє замовлення чи то на пошті, чи кур'єрською доставкою або забравши самотужки в пункті видачі, знайшов всередині посилки надрукований фіскальний чек. Схема така: покупець вам - гроші, ви йому - товар та документ (фіскальний касовий чек), якщо ви звісно зобов'язані застосовувати РРО.

Тож відомий багатьом варіант «зараз скину картку для оплати» – незаконний і у разі виявлення податковою фактів приймання оплати на картку фізичної особи, вас можуть звинуватити в ухиленні від сплати податків. 

Щоб було легше зорієнтуватися, залишимо зручну та зрозумілу шпаргалку, коли РРО/пРРО потрібен, а коли – ні:

  • власна кур’єрська доставка – РРО/пРРО потрібен;
  • доставка Новою поштою чи іншими поштовими перевізниками, які використовують для розрахунку накладені платежі  – для таких розрахунків РРО/пРРО не потрібен;
  • платіжні термінали – застосовують РРО/пРРО;
  • інтернет-розрахунки через платіжні системи LiqPay, WayForPay, Portmone і тп для продажу товарів ) –  фіскалізуються, а отже РРО/пРРО необхідний; 
  • інтернет-банкінг – оплата надходить на карту-ключ через мобільний банківський додаток: Приват24, Монобанк, Ощадбанк, Райффайзен тощо. Такі операції потребують видачі фіскального чека;

ВИКЛЮЧЕННЯ:

  • безготівкові розрахунки, коли оплата надходить із розрахункового рахунку на р/р, тобто оформляється рахунок-фактура і гроші сплачуються за банківськими реквізитами, без застосування платіжних карток – РРО/пРРО не застосовується;
  • зарахування готівкових коштів на р/р продавця в касі банку – РРО/пРРО не потрібен;
  • зарахування через інтернет-банкінг із зазначенням усіх реквізитів (IBAN) –  не потрібен РРО/пРРО; 
  • послуги в режимі онлайн з аналогічним видом оплати (коли неможливо визначити місце проведення розрахунків) – такі операції взагалі фіскалізувати не треба.

Врешті, хочемо заспокоїти власників інтернет-магазинів та запевнити – якою б складною не здавалась ваша проблема з дотриманням нових умов роботи, ми разом знайдемо оптимальне рішення, щоб ваш бізнес успішно розвивався. На нашому порталі підібрані вже готові комбо-набори для повноцінної торгівлі.